14739564_s

Co z tą „Grypą”?

Niemalże każdego dnia zalewani jesteśmy falą reklamy produktów leczniczych. Nasilenie promocji leków zapobiegających lub zwalczających przeziębienie i grypę wzrasta zwłaszcza w okresie jesienno zimowym, kiedy nie chcemy stać się ofiarami szalejących wirusów. Czy można bezgranicznie wierzyć reklamom? Na wstępie warto odnieść się do definicji produktu leczniczego, wyrażonej w przepisie art. 1 ust. 1 pkt 32 Ustawy z dnia 6 września 2001r. (Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381 z późn. zm.).

Produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu, poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

A czym z kolei jest reklama produktów leczniczych? Otóż reklama produktów leczniczych, zgodnie z treścią art. 52 ust. 1 pr. farm. jest działalnością polegającą na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu:

• zwiększenie liczby przepisywanych recept,

• dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.

Co do zasady, prócz funkcji informacyjnej, reklama produktów leczniczych ma nas zachęcić do spożywania medykamentów. Skoro już zakupiliśmy dany produkt, zapewne większość z nas życzyłaby sobie, aby był on skuteczny. Nawiązując do treści przepisu art. 55 ust. 2 pkt. 2 pr. farm., wskazać należy, że reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może zawierać treści, które zapewniają, że przyjmowanie produktu leczniczego gwarantuje właściwy skutek, nie towarzyszą mu żadne działania niepożądane lub że skutek jest lepszy lub taki sam, jak w przypadku innej metody leczenia albo leczenia innym produktem leczniczym.

Tym samym działania podmiotów biorących udział w wyścigu skuteczności swoich produktów, nie zawsze są zgodne z obowiązującym prawem. Główny Inspektorat Farmaceutyczny robi co może i nie pozostawia nas osamotnionych na placu boju, i tak np. w decyzji z dnia 8.05.2013 r. (sygn. akt. Gl F-P-R-450/50-2/JD/12), postanowił, że reklama produktów z linii Gripex, narusza przepis art. 55 ust. 2 pkt 2 Prawa farmaceutycznego, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może zawierać treści, które zapewniają, że przyjmowanie produktu leczniczego gwarantuje właściwy skutek. Zawarte w każdym haśle reklamowym sformułowanie "skutecznie zwalcza" komunikuje odbiorcy reklamy, że produkty z linii Gripex są skuteczne w walce z objawami grypy i przeziębienia, po ich zastosowaniu ustąpią uciążliwe objawy przeziębienia i grypy. Należy podkreślić, że przywołane sformułowanie powtarza się w każdym haśle i jest sloganem reklamowym, czyli tą częścią reklamy, która charakteryzuje się większą silą przekazu niż pozostałe elementy. Właśnie ten przekaz: (każdy lek z linii Gripex) skutecznie zwalcza (objawy przeziębienia, grypy) narusza zasady reklamy wyrażone w Prawie Farmaceutycznym.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

twelve − 11 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>